mensenoffers in vroege landbouwstaten (3 A) Maya en Azteken

 

Uitsnijden van het hart bij de Azteken
Uitsnijden van het hart bij de Azteken

De Maya’s
De Maya’s hadden een resem stadsstaten die vaak met elkaar oorlog voerden. Een doel in het gevecht was het levend gevangen nemen van tegenstanders. Gewone gevangenen eindigden als slaven, aanvoerders werden ritueel geofferd.  Dat gebeurde bijvoorbeeld als een nieuwe heerser op de troon kwam of bij de inwijding van een nieuw gebouw. Een andere heerser gevangen nemen was in die optiek de hoogste prijs binnen halen. Meestal onthoofdde men het slachtoffer in een publieke ceremonie. Later zou de Noord-Mexicaanse gewoonte om bij het nog levend slachtoffer het hart uit het lichaam te snijden overheersend worden. Vrouwen en kinderen werden ook geofferd bij de Maya’s.In Comalcalo werd een massagraf gevonden waar resten van een- en tweejarige kinderen werden aangetroffen. Deze kinderoffers werden blijkbaar gedaan toen de tempels in Comalcalo werden gebouwd. Er is Mayakunst die het uithalen van het hart van kinderen voorstelt bij ceremonies die de troonsbestijging van een nieuwe koning voorstelden of bij het begin van de Mayakalender.

De Tolteken, een volk dat Midden-Amerika overheerste tussen de 10e en de 12 e eeuw brachten mensenoffers, en zeker kinderoffers. In 2007 vonden archeologen de overblijfselen van 24 kinderen tussen 5 en 15 jaar.

De Azteken

Schedelrek in  2015 gevonden in Mexico. Mensenoffers van de Azteken

Schedelrek in 2015 gevonden in Mexico. Mensenoffers van de Azteken

De Azteken zouden op gelijkaardige manier als de Maya’s oorlog voeren met hun vijanden maar het aantal krijggevangenen dat gemaakt werd was ongeveer duizend jaar nadat de Maya’s weg gedeemsterd waren lag veel hoger.Toen de Azteken hun nieuwe grote tempel inwijdden in Tenochtitlan offerden ze twintigduizend gevangenen. Volgens Bernardino de Sahagún[1], geloofden de Azteken dat als er geen mensen geofferd werden aan de god Tlaloc, de regen niet zou komen en de gewassen niet zouden groeien. Tlaloc eiste de tranen van kinderen zodat hun tranen de aarde nat zouden  maken. Priesters deden daarom kinderen schreien voor ze ritueel vermoord, geofferd werden, soms door hun nagels uit te trekken.Fernando de Alva Cortés Ixtlilxochitl, een afstammeling van Azteken, claimde dat één op vijf kinderen in en rond Tenochtitlan werd gedood. Archeologen vonden bijvoorbeeld de resten van 42 kinderen die aan Tlaloc (en een paar aan de slangengod Quetzalcóatl) waren geofferd.De technieken van de Azteken om mensen te offeren waren niet beperkt tot het uitsnijden van het hart. Men onthoofde ook, verbrandde, hongerde uit, knuppelde tot de dood en schoot dood met boog en pijl. Naast krijgsgevangenen en slaven offerde men ook eigen vrije mensen: vrouwen, mannen en kinderen. Leden van de adel werden ook, weze het spaarzaam, geofferd. Het kwam voor dat men duizenden krijgsgevangenen op één dag offerde. Er zijn verslagen dat de Azteken tot 20.000 (volgens andere interpretaties 40.000) mensen op één dag vermoordden. In 2015 werd in Mexico een schedelrek gevonden. De zeeën van bloed, de mensenoffers aan de goden beletten niet dat Tenochtitlan veroverd door een paar honderd Spanjaarden en hun indiaanse bondgenoten.
Dr. Marc Vermeersch 
  marc.vermeersch@gmail.com

Lees ook op deze blog:
De oorsprong van ideologie en religie
–   The origin of ideology and religion (on the English blog)
Mensenoffers in vroege landbouwstaten (1) oudste voorbeelden
Mensenoffers in vroege landbouwstaten (2) Europa, China en de Inca’s
Mensenoffers in vroege landbouwstaten (3 A) Maya’s en Azteken
Mensenoffers in vroege landbouwstaten (3 B) Inca’s
Mensenoffers in vroege landbouwstaten (4) Jezus
Binnenkort: Mensenoffers (5) vrijwillige mensenoffers
Mensenoffers (6) verklaring en redenen
Bonjour Congo. Vooroudercultus in Kongo.[1] Hij schreef o.a. Historia general de las cosas de Nueva España. Hij vertrok in 1529 naar Mexico waar hij Náhuatl leerde, de taal van de Azteken. Voor zijn geschiedenis van Nieuw Spanje werkte hii nauw samen met studenten die hij Spaans en Latijn had geleerd. Hij interviewde ouderen van de stammen en redigeerde zijn boek in het Náhuatl. Het werd pas enige jaren later in het Spaand vertaald. Het is tot vandaag een van de belangrijkste bronnen voor de kennis van Meso-Amerika voor en na de aankomst van Columbus. Het werk staat ook bekend als de Florentijnse codex.
Advertisements

Over marc vermeersch

Sedert 2002 werk ik aan een "geschiedenis van de mens". In 2008 verschenen twee boeken over jagers en verzamelaars. in 2012 verscheen het boek van mijn doctoraat. Boek 3 over het ontstaan van landbouw en veeteelt in Zuidwest-Azië verscheen in oktober 2014. De volgende jaren werk ik aan Boek 4 over landbouw en veeteelt in China, Amerika en Nieuw-Guinea.
Dit bericht werd geplaatst in mensenoffers, religie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s