De Kalahari 70.000 jaar geleden: religie, totem, kunst en een python (a)

De neushoorngrot, Tsodilo Heuvels, Botswana (a)

Python Rhonceros grot Botswana Heilige plaats totemdier

Python in de Rhinoceros grot Botswana. De rots lijkt op de kop van een python, een dier dat voorkomt in de legendes van de San.

Het is een unicum dat een historisch object, een stenen sculptuur van 70.000 jaar oud, kan gekoppeld worden aan recente verhalen van levende jagers en verzamelaars.

Een Noors team o.l.v. Prof. Sheila Coulson[1] vond in de Rhino Cave (rhinocerosgrot) in de Tsodiloheuvels in de Kalahariwoestijn (Botswana) een stenen beeld dat als een python kan geïnterpreteerd worden. De Tsodiloheuvels zijn de enige heuvels in een vlak landschap in een straal van 100 km. Ze steken tot 410 meter boven het landschap uit. De daar levende San noemen hen man, vrouw, kind en kleinkind. Er zijn in totaal 4500 rotsschilderingen gevonden. Vandaag zijn er drie permanente waterbronnen in de heuvels maar in het verleden kan het in die omgeving vochtiger geweest zijn. Water was een noodzakelijke voorwaarde opdat jagers en verzamelaars er enigszins zouden kunnen leven of verblijven. De Tsodilo Hills tellen 400 sites, ze zijn sedert 2001 een World Heritage Site. Er is sedert minstens 100.000 jaar menselijke activiteit.

De rhinocerosgrot is over rotsblokken en kloven zeer moeilijk te bereiken en slechts 22 m² groot, een van de weinige plaatsen in de Kalahari waar men volledig door rots omgeven is. Ze werd ook niet ontdekt door onderzoekers die er sedert de jaren dertig van vorige eeuw actief zijn maar door Xhao Xontae, het plaatselijk hoofd van de Ju/’hoansi San in de jaren negentig.

Lang geleden was het vloerniveau een meter lager, mensen zorgden voor een meter afzetting. Een deel van de rots verheft zich, een natuurlijk fenomeen (zie foto). Apart beschouwd is het twee meter hoog is, een meter breed en zeven meter lang. Dit doet op zichzelf al denken aan een slangenkop maar werd door mensen bewerkt om de gelijkenis groter te maken. Men maakte 300 kopjes (Engels: cupules, een soort inkepingen) in de steen die lijken op schubben. In de omgeving zijn er nog 30 sites waar men kopjes in steen maakte.  Dergelijke kopjes werden ook gemaakt door Homo erectus in Indië, Neanderthalensis in Frankrijk en Aboriginals in Australië.  In de grot werden nog twee kleine schilderingen gevonden, een van een olifant die zou kunnen geïnterpreteerd worden als een neushoorn (zie tweede foto) en een andere van een giraffe. In de omgeving bevinden zich vele andere rotsschilderingen.

Naast de slangenkop werden speerpunten gevonden die naar de grot moeten gedragen zijn, soms over een afstand van honderden mijlen, zoals van Kudiakam Pan dat op meer dan 400km ligt Ze waren kleurrijk, met zorg gemaakt De speerpunten werd verbrand of vernietigd in wat de onderzoekers denken een rituaal te zijn. Er werden enkel rode speerpunten verbrand. Er werden geen sporen van normale bewoning gevonden en geen gewone werktuigen.

Datering. Er wascontinuïteit in het gebruik van de grot. Er werden resten gevonden van o.a. werktuigen van de midden steentijd (MSA)[2], de late steentijd (MSA) en  de vroege ijzertijd. Hoewel de grot niet exact kan gedateerd worden komen de oudste werktuigen zeer goed overeen met vondsten van het nabij gelegen White Paintings Shelter (vondsten uit 94.300 en 66.400 BP) en de site #Gi (77.000).  De Rhinocerosgrot kan m.a.w. gemakkelijk 70.000 jaar of ouder zijn.
Dr; Marc Vermeersch –
marc.vermeersch@gmail.com
deel (b) de interpretatie van De neushoorngrot, Tsodilo Heuvels, Botswana 

Een verwant thema:
Göbekli Tepe, de oudste tempels ter wereld (1)
Göbekli Tepe, de oudste tempels ter wereld (2)
Göbekli Tepe, de oudste tempels ter wereld (3)


[1]Department of Archaeology, Institute of Archaeology, Conservation, and History, aan de Universiteit van Oslo.
Sheila Coulson,  Sigrid Staurset, Nick Walker,  Ritualized Behavior in the Middle Stone Age: Evidence from Rhino Cave, Tsodilo Hills, Botswana, PaleoAnthropology Society, 2011, p.18-61.
[2] Afrika (Middle Stone Age, MSA) 250.000 BP
tot 50.000 BP. Mode 4 / laat-paleolithicum / Late Stone Age. Over het MSA en
LSA in Afrika, zie: Marc Vermeersch, De geschiedenis van de mens. Deel I,
Jagers en verzamelaars. Boek 1, van Pan tot Homo sapiens, pagina 87-88.
Esthetisch gevoel en kunst De oorsprong van esthetisch gevoel en kunst.
Oude grottenkunst in Europa: de grotte Chauvet

Het oudste liefdesbeeldje ter wereld.
Een virtueel bezoek aan de grot van Lascaux

Het oudste Europees Venusbeeldje uit de Hohle Felsgrot (D)
Schelpen en pluimen, nieuwe kunstobjecten van neanderthalers
De oudste juwelen ter wereld
Nerja, oudste grottenkunst in Europa, meer dan 40.000 jaar oud
Vela Spila (Kroatië), keramiek 17.500 jaar geleden
Ander artikels over of i.v.m. religie:
In de reeks ‘Op zoek naar de wortels van religie’
(1) kennisreproductie en aanpassingen
(a) vragen
(b) Wat is een mens?
(2) het biologische nut van religie
(c) Wat is het biologisch nut van religie?
(c) Geen recent fenomeen: archeologische sporen
(3) kennis en reproductie
(e) Kennis werd geaccumuleerd en gereproduceerd
(4) kennisreproductie en aanpassingen
(f) De mens was afhankelijk geworden van de reproductie van zijn kennis
(g) Aanpassingen bij de mens
(5) wie leerde wie wat?
(h
) Men leerde van zijn ouders …
(i) en de maatschappij leerde de jongeren
(6) in oorsprong was er … één religie, de vooroudercultus
(j) De functies van de oudste religie van de mensheidDe ziel, het leven, in het HebreeuwsRode oker in Maastricht-Belvédère 200.000 tot 250.000 jaar oudDe Kalahari 70.000 jaar geleden: religie, totem, kunst en een python (a)
De Kalahari 70.000 jaar geleden: religie, totem, kunst en een python (b)
Advertenties

Over marc vermeersch

Sedert 2002 werk ik aan een "geschiedenis van de mens". In 2008 verschenen twee boeken over jagers en verzamelaars. in 2012 verscheen het boek van mijn doctoraat. Boek 3 over het ontstaan van landbouw en veeteelt in Zuidwest-Azië verscheen in oktober 2014. De volgende jaren werk ik aan Boek 4 over landbouw en veeteelt in China, Amerika en Nieuw-Guinea.
Dit bericht werd geplaatst in Afrika, esthetisch gevoel, heilige plaats / tempel, jagers en verzamelaars, religie, Rhinocerosgrot Botswana, Rhinogrot Botswana, San, Totemism, Totemisme. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s