Hulpmiddelen bij onderzoek (1) een boekendatabase

Book Collector

Na meer dan 50 jaar boeken lezen staan ze in mijn kasten, waar mogelijk, in dubbele rijen. Grosso modo geklasseerd per thema, maar niet perfect. Het is recent nog gebeurd dat ik meer dan een half uur naar een boek moest zoeken. Zonde van de tijd. Het moest gedaan zijn, ik zou opnieuw een database gebruiken voor mijn boeken. Orde moest tot tijdswinst leiden. Het zou niet mijn eerste poging worden. Ik had al vele jaren geleden een database opgezet in Access maar ik was niet tevreden met het resultaat en die poging verzandde. Jaren later ondernam ik een bescheiden poging in Excel maar ook dat werd niet volgehouden. Iets meer dan een jaar geleden las ik over Book Tome, een programma dat je toeliet om via de ISBN-code (die iedereen kan intikken) een boek op te sporen via internet en daarbij gebruik maakte van de bestanden van Amazon. Een aantal gegevens van het boek werden dan automatisch ingevoerd wat veel tikwerk en prutsen aan de boeken vermeed. Het voordeel was dat je daarn je boeken kon opsporen via trefwoorden, de gegevens kon uitvoeren enzovoort maar spijtig genoeg moest je al je Nederlandstalige boeken manueel invoeren. Met tamelijk wat tijd, maar tot mijn tevredenheid, voerde ik 215 boeken in, nam 11 veiligheidskopieën tot Booktome … crashte. Ik kon vrij gemakkelijk de laatste backup terug plaatsen maar … geen enkel nieuw boek bijvoeren. Opnieuw een geavorteerde poging maar die nam de nood van een goede boekendatabse niet weg.

Recent las ik een reklame voor Book Collector op Collectorz.com. Om niet opnieuw bedrogen uit te komen las ik de mogelijkheden grondig na en begon met de gratis probeerversie die toelaat om 100 boeken in te tikken. Het was vrij snel duidelijk dat Collectorz verder ontwikkeld was dan Book Tome. Men kan er via de ISBN-code daarenboven ook Nederlandstalige boeken ophalen. De kracht van Collectorz is dat gebruikers hun data naar de site van het programma kunnen sturen. Met elke aanvulling wordt de database krachtiger.

Een kleine maar leuke eigenschap van Collectorz is dat de kaft (en eventueel de achterkant) van de boeken ook gedownload wordt. Dat is echter nog niet mogelijk voor alle boeken. Hoe ouder een boek is, des moeilijker het wordt om die voorkant automatisch te bekomen maar dan biedt het programma de mogelijkheid om de kaft op internet op te sporen en ze automatisch over te nemen. Dat geeft zeer goede resultaten, van bijna alle boeken werd een beeld van de kaft gevonden ook al waren er 3 of 4 verschillende geweest voor verschillende drukken.

Zoeken op trefwoord
Je kan in Book Collector een trefwoord ingeven dat in alle velden zal zoeken. Je kan b.v. ‘Australia’ ingeven en dan worden alle boeken getoond met het trefwoord ‘Australia’

Als je je boeken inleest met de ISBN-code worden onderwerpen mee ingevoerd. Wie zijn boeken zelf zo precies mogelijk onderwerp(en) wil meegeven zal aanpassingen willen maken wat mogelijk is. Onderwerpen kunnen naar wens samengesmolten worden. Wie het opgeven van onderwerpen te veel werk vindt zal geholpen zijn met de automatisch ingetrokken onderwerpen. Je kan zelf ook een  ‘genre’ gebruiken’ voor een algemene indeling van je boeken wat je (in mijn geval) kan gebruiken voor een grote indeling van de boeken.
Om je boeken terug te vinden kun je een code ingeven op het veld ‘locatie’. Ik gad elke kast een letter, elke plank een nummer en per plank elk boek een nummer. Locatie C353 is de plaats van een boek in de derde kast, derde plank, plaats 53.

Zoals het hoort kunnen lijsten worden naar wens afgedrukt en uitgevoerd worden. Je kan registreren welke boeken je uitleende aan wie, welke boeken je zou willen aanschaffen en nog veel meer. Raadpleeg de site.

Book Collector is niet gratis. Mij leek het een nuttige investering om boeken snel terug te vinden maar ook om de aankoop van boeken die ik reeds had te vermijden. Mits een kleine extra betaling kun je met een hulpprogramma je boeken opslaan op je iPhone of Android. Ik hoop er uiteindelijk tijd en geld mee te sparen.

Marc.Vermeersch@gmail.com

In de reeks Hulpmiddelen bij onderzoek
(1) Book Collector, een boekendatabase
(2) OneNote, nota’s tot de 7de macht
(3) tekstherkenning, ReadIris
(4) Knippen van het scherm
(5) Nederlandse woordenlijst en spelling, het groene boekje
(5 A) Nederlandse woordenboeken
(7) Spraakherkenning
(8) De leespen

rzoek 

Over marc vermeersch

Sedert 2002 werk ik aan een "geschiedenis van de mens". In 2008 verschenen twee boeken over jagers en verzamelaars. in 2012 verscheen het boek van mijn doctoraat. Boek 3 over het ontstaan van landbouw en veeteelt in Zuidwest-Azië verscheen in oktober 2014. De volgende jaren werk ik aan Boek 4 over landbouw en veeteelt in China, Amerika en Nieuw-Guinea.
Dit bericht werd geplaatst in Boeken database, Hulpmiddelen Onderzoek en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

