Hulpmiddelen bij onderzoek (4) Knippen van het scherm

Knipprogramma, een handig instrument. Beeld: Göbekli Tepe, de oudste tempels ter wereld

Knipprogramma, een handig instrument. Beeld: Göbekli Tepe, de oudste tempels ter wereld

Bij het vergaren van informatie is knippen van het scherm vaak interessant. Zelf verzamel ik beeldinformatie die nuttig is voor de studie. Vandaag zijn dat bijvoorbeeld foto’s van gewassen, werktuigen, dieren i.v.m. het ontstaan van landbouw en veeteelt. Het plezante aan informatie knippen is dat je niet zelden op iets stoot dat je reeds lang zocht of iets dat je niet direct kan gebruiken maar dat in de toekomst nuttig kan zijn.

Soms knip ik stukken tekst als ik geen zin heb om ze over te tikken. Dat gaat snel. Die stukken bewaar ik in OneNote. (Zie Hulpmiddelen bij onderzoek (2)OneNote, nota’s tot de 7de macht)

Er zijn veel programma’s waarmee je stukken schem kunt knippen.

Zelfs al heb je geen speciaal programma, met ‘ALT’+’PRT SCR’ knip je een compleet venster in Windows. Dat je dan met ‘CTRL’+’V’ dropt in b.v. OneNote. Met ‘Paint’ kun je bijknippen wat past.

Bij een aantal Windowsprogramma’s wordt sedert 2009 ‘Knipprogramma’ bijgeleverd. Veel gebruikers hebben dat vaak niet opgemerkt maar het staat wel op hun harde schijf. ‘Knipprogramma’ is eenvoudig, snel en goed. Je kan de knipsels opslaan, zelfs e-mailen, maar niet afdrukken. Het heeft als extra een pen, een markeerstift en een gom. Ik gebruik ze zelf nooit maar wie ze wil gebruiken kan dat.

Marc.Vermeersch@gmail.com

In de reeks Hulpmiddelen bij onderzoek
(1) Book Collector, een boekendatabase
(2) Hulpmiddelen bij onderzoek (2) OneNote, nota’s tot de 7de macht
(3) tekstherkenning, ReadIris
(4) Knippen van het scherm
(5 A) Nederlandse woordenboeken

Over marc vermeersch

Sedert 2002 werk ik aan een "geschiedenis van de mens". In 2008 verschenen twee boeken over jagers en verzamelaars. in 2012 verscheen het boek van mijn doctoraat. Boek 3 over het ontstaan van landbouw en veeteelt in Zuidwest-Azië verscheen in oktober 2014. De volgende jaren werk ik aan Boek 4 over landbouw en veeteelt in China, Amerika en Nieuw-Guinea.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie