Hulpmiddelen bij onderzoek (7) Spraakherkenning

Spraakherkenning van Dragon Naturally Speaking

Het zal 2007 of 2008 geweest zijn toen ik voor het eerst een programma voor spraakherkenning aanschafte, van het voormalige Lernout & Hauspie. Gejaagd door de beurs en buitensporige ambities ging die firma ten onder maar ze liet een uniek stuk software na.

Dat had in mijn ogen maar één, maar een belangrijk nadeel. De persoonlijke aanpassing aan je stem, die tamelijk wat tijd vroeg, verdween als de software crashte. Zeer frustrerend, want je moest opnieuw veel tijd investeren om hetzelfde niveau te halen. Het leidde toen tot het opgeven van deze nochtans zeer nuttige software. De software van Lernout & Hauspie werd indertijd voor een appel en een ei opgekocht door een Amerikaanse firma die vandaag werkt onder de naam Nuance.

Ik las recent dat er verder vooruitgang was in de kwaliteit van het programma. Het aanleren zou nu beperkt blijven tot enkele minuten. Ik besliste om de software opnieuw aan te schaffen. Tikken met twee vingers is niet alles en als je het vele uren per dag doet dan gaat dat kan dat gepaard gaan met enige pijn. Ik kocht de goedkoopste versie (basis) geschikt voor Nederlandse spraakherkenning, en betaalde 99€ met hoofdtelefoon, deze is speciaal geschikt voor het programma, u hebt hem absoluut nodig.

In tegenstelling tot 5 jaar geleden hoef je nu slechts één tekst in te lezen en je kan aan de slag. Het programma kan bestaande teksten en e-mail analyseren om zo een aangepaste woordenschat op te bouwen. De spraakherkenning loopt nog vlotter dan toen. Voor deze tekst bijvoorbeeld hoef ik nauwelijks in te grijpen en te corrigeren.

Een groot voordeel van werken met spraakherkenning is dat je geest vrij is van het toetsenbord, je kan je beter concentreren op je tekst. Momenteel (28.8.12) werk ik voornamelijk aan het vertalen van citaten die in mijn doctoraat in het Engels of het Frans zijn opgenomen. Het zijn vaak vrij moeilijke teksten. Ik moet van veel woorden de juiste vertaling opzoeken, soms meerdere woordenboeken raadplegen, overwegen wat het beste past en dat dan inspreken. Aan het einde van de dag heb ik minstens de helft meer, tot het dubbele, vertaald. Het stimuleert om een complete zin te lezen, na te denken, en dan in eenmaal in te spreken.

Dat wil niet zeggen dat ik niets meer intik maar ik geef de voorkeur aan inspreken.

De spraakherkenning is zeer nuttig voor e-mail, werkt goed met Outlook, maar niet met Gmail. Voorlopig blijf ik werken met Gmail maar spreek de tekst eerst in Word in en kopieer hem daarna naar Gmail.

de software is ideaal voor Word maar is ook zeer sterk met met cijfers ,  b.v.  voor Excel

Andere talen

Dragon Naturally Speaking bestaat in een hele reeks talen. Je hebt de Premium-versie nodig en dan kom Engels en Frans er automatisch bij.

Herkenning moeilijke woorden ingelezen teksten.

Bij de installatie van Naturally Speaking vraagt het programma om teksten in te laten lezen die bij gebruik nuttig kunnen zijn voor de woordenschat. Tot mijn aangename verrassing werden circa 2 woorden op 3 uit een Engelse tekst in het Nederlands herkend, net als de meeste namen van personen zoals James, Bill, Elisabeth, Diana, Trevor… Het programma kan gemakkelijk nieuwe woorden aanleren. Het eerst uitgebreide collectiemogelijkheden voor nieuwe woorden.

Veel gebruikers kunnen hun voordeel doen met de spraakherkenning van Nuance. Het spaart vingers en polsen. Vooral wie creatief schrijft zal het snel niet meer kunnen missen. Het is een andere of een aanvullende manier van werken waar iedereen van gehoord heeft maar die bijna niemand gebruikt en dat is jammer.

Van Dragon Naturally Speaking bestaan verschillende versies. De goedkoopste is die voor studenten en leerkrachten.

Marc.Vermeersch@gmail.com

In de reeks Hulpmiddelen bij onderzoek
(1) Book Collector, een boekendatabase
(2) OneNote, nota’s tot de 7de macht
(3) tekstherkenning, ReadIris
(4) Knippen van het scherm
(5) Nederlandse woordenlijst en spelling, het groene boekje
(5 A) Nederlandse woordenboeken
(7) Spraakherkenning

Over marc vermeersch

Sedert 2002 werk ik aan een "geschiedenis van de mens". In 2008 verschenen twee boeken over jagers en verzamelaars. in 2012 verscheen het boek van mijn doctoraat. Boek 3 over het ontstaan van landbouw en veeteelt in Zuidwest-Azië verscheen in oktober 2014. De volgende jaren werk ik aan Boek 4 over landbouw en veeteelt in China, Amerika en Nieuw-Guinea.
Dit bericht werd geplaatst in Hulpmiddelen Onderzoek, Spraakherkenning en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Hulpmiddelen bij onderzoek (7) Spraakherkenning

  1. Eer ik zo ver ben zal ik terug naar school moeten gaan
    groetjes annie

Geef een reactie

