seksuele mishandeling van kinderen in de islam

Soms zie je of hoor je iets waarvan je bloed gaat koken. Dat is zeker waar voor misbruik van kinderen. Momenteel loopt op BBC World (TV) een reportage over misbruik van kinderen die in meerdere islamlanden vanaf 9 jaar kunnen uitgehuwelijkt worden. Ook voor huwelijke louter voor de seks, met contract. Dat mag in de islam omdat Mohamed een meisje huwde, Aïsha, van 9 jaar. Niet alle moslims zijn het er over eens dat M. er toen seks mee had. Volgens één stroming wachtte hij tot ze haar regels had gehad, volgens een andere had ze die al gehad.

https://www.bbc.co.uk/…/extra/iuKTEGjKgS/teenage_iraq_brides

Dergelijk misbruik is even oud als de islam. Enkele jaren was er al een reportage van een Zweedse journaliste over dergelijke praktijken in Iran.
“The teenager married too many times to count
By Nawal al-Maghafi “
A BBC investigation has uncovered a secret world of sexual exploitation of children and young women by religious figures.

Clerics are grooming vulnerable girls in Iraq and offering them for sex, using a controversial religious practice known as “pleasure marriage”.
(zie verder op mijn blog waar ik de Engelse tekst overneem en kijk )of ik die kan vertalen.
Als het u doet denken aan bisschop Van Gheluwe: terecht.

Dit verhaal speelt in Bagdad, Irak.

Mijn bloed kookt ook als ik zie dat verschillende vrouwengroepen in ons land en een 50-tal in Nederland zowat alle misbruiken van de islam tegenover vrouwen goedkeuren.
De voornaamste:
1.de vrouw is niet gelijk aan de man in de islam. Zeker niet voor het recht.
2.de vrouwelijke besnijdenis is één van de ergste verminkingen die men een meisje of een vrouw kan aandoen. Geen toegevingen mogelijk op dit punt. (Er leven naar schatting 8000 vrouwen die deze hebben ondergaan in België).
3.de hoofddoek is een uiting van de ongelijke positie van man en vrouw in de islam. Het is een teken van onderwerping. Dat sommige vrouwen die vrijwillig dragen is waar maar er zijn er veel andere. Het vrouwenverzet in islamitische landen gaat in de eerste plaats uit van vrouwen die geen hoofddoek willen vragen.

In de reportage op de BBC zie je ook dat niet iedereen in de islam akkoord gaat met de praktijken van grove kinder- en vrouwenmishandeling.

Tijd om partij te kiezen.

Dr. Marc Vermeersch

Vertaling van het BBC artikel

Waarschuwing: Sommige lezers kunnen sommige van deze details verontrustend vinden.
Rusul werd wakker en was alleen. Haar nieuwe echtgenoot was weg. Het huwelijk had slechts drie uur geduurd.
Het was niet het eerste huwelijk van de tiener. Het was niet eens haar tweede, derde of vierde huwelijk. Eigenlijk is ze te vaak getrouwd geweest om te tellen.
Rusul’s schrijnende manier van leven werd getriggerd door een ontmoeting op het werk.
Ze keek toe hoe meisjes die niet veel ouder waren dan zij, in strakke kleding en met een heldere make-up, verwachtingsvol binnenkwamen om te wachten. Oudere mannen zouden snel komen binnen om ze op te halen.
“Het waren zulke mooie jonge meisjes, ik kon niet begrijpen waarom een meisje zichzelf zo zou verkopen”, zegt ze.
Ze was zelf ook kwetsbaar – vervreemd van haar familie en steunend op haar zus Rula.
Maar ondanks haar ontberingen had ze zichzelf beloofd dat ze niet afhankelijk zou zijn van een man om te overleven. Toen mannen hun nummer in haar hand glipten, negeerde ze het altijd.

Op een dag kwam er een man naar haar werkplek en begon met een praatje met Rusul. Ze spraken over haar verleden, over waarom ze werkte, in plaats van naar school te gaan en waar ze vandaan kwam. Ze voelde dat hij echt om haar gaf.
Het leven was steeds moeilijker geworden voor Rusul. Het leven in Bagdad was met haar magere salaris een worsteling.
Ondanks haar initiële gelofte om zelfstandig te blijven, droomde ze van een man die voor hen beiden zou zorgen.
De man kwam elke dag naar haar werkplek om te doen wat hij kon om haar aandacht te trekken. Rusul ontwikkelde geleidelijk aan gevoelens voor hem.
Na slechts een paar weken deed hij een aanzoek. Hij nam haar mee naar Kadhimiya in Bagdad. Wanneer ze een religieus huwelijkskantoor binnenliepen, voelt Rusul een flard van opwinding.

Binnen enkele minuten na de zegen van de geestelijke had haar nieuwe echtgenoot haar in een klaarblijkelijke haast naar een nabijgelegen appartement gebracht om hun huwelijk te volbrengen. Hoewel Rusul nerveus was, keek ze er naar uit om eindelijk een goed huis voor haar en haar zus te hebben. Ze volgde haar man naar de slaapkamer en terwijl ze de deur achter haar dicht deed, bad ze dat deze man haar goed zou behandelen, dat hun leven samen zou duren.
En inderdaad de eerste dagen leken voor Rusul een sprookje.
“Ik had het gevoel dat er een gewicht van mijn schouders viel. Uiteindelijk hoefde ik niet in alles te voorzien”, zegt ze.
Maar na een paar weken was haar man verdwenen.
Rusul wist niet dat hun huwelijk een einddatum had voordat het zelfs maar was begonnen. Het was een speciaal soort islamitisch huwelijk – een “zawaj al-mutaa” of “plezierhuwelijk” – en dat het een manier was om religieus goedgekeurde seks toe te staan. Dat van haar was nu verlopen.

Ze besloot de geestelijke te bezoeken die hen getrouwd had. Ze zegt dat hij haar leek te verwachten.
De Mutaa-huwelijken zijn afgeleid van de pre-islamitische traditie in zowel Iran als Arabië. Vandaag worden ze gesanctioneerd door sjiitische geestelijken in Irak en het buurland Iran, waar de meeste sjiieten zich houden aan wat bekend staat als het Twaalfde Sjiisme.
Deskundigen zeggen dat onder de sjiitische islam het doel van dergelijke huwelijken seksueel genot is en niet voortplanting, en dat ze in voorgaande eeuwen vooral plaatsvonden in bedevaartsoorden en handelscentra, waar eenzame mannen die lange afstanden afleggen vaak gezelschap zochten.
Een mutaa huwelijk is onderworpen aan een contract waarin de duur van het huwelijk en de hoogte van de vergoeding die aan de tijdelijke echtgenote wordt gegeven, zijn vastgelegd. Maar het contract kan gewoon verbaal zijn, en een geestelijke – hoewel vaak aanwezig – is niet nodig om het te valideren.
Het kan een uur tot 99 jaar duren. De man is niet verplicht om te voorzien in het dagelijkse onderhoud en heeft het recht om de overeenkomst op elk moment te beëindigen.
Mutaa huwelijken worden niet toegestaan onder de soennitische islam. Maar sommige soennitische geestelijken sanctioneren alternatieve varianten van het huwelijk, zoals “misyar”, waarvan sommige deskundigen zeggen dat ze een gelijkaardige functie hebben als het mutaa huwelijk en dat ze ook worden bekritiseerd als uitbuiting van vrouwen.
Aanhangers van mutaa huwelijken zeggen dat ze een positieve stap kunnen zijn voor koppels die zich bewust zijn van wat ze doen. Maar door hun tijdelijke vorm zijn ze ook rijp voor uitbuiting.

In het geval van meisjes zoals Rusul, maken ze in wezen kindermisbruik mogelijk. Ze worden ook niet erkend onder het Iraakse burgerlijk recht. Het wetboek van strafrecht bepaalt dat eenieder die buiten het huwelijk seks heeft met een meisje of een vrouw kan worden gestraft met een gevangenisstraf van maximaal zeven jaar als zij tussen de 15 en 18 jaar oud is, of van maximaal tien jaar als zij jonger is dan 15 jaar.
Rusul zegt dat de geestelijke nu suggereerde dat ze gewoon doorgaat met het aangaan van meer mutaahuwelijken, met het argument dat ze geen andere keuze had gezien haar moeilijkheden.
Hij nam foto’s van haar.
Rusul wist dat ze veel langer zou worstelen om te overleven op haar salaris, en dat haar gebrek aan opleiding haar weinig perspectief op een betere baan bood. Ze wist ook dat het feit dat ze geen maagd was het haar moeilijk zou maken om een man te vinden die een permanent huwelijk wilde.
“De geestelijke werd een tussenpersoon, waardoor ik werk kreeg, en ik had geen andere keuze dan die weg te volgen,” zegt ze.
Ze zal niet in detail treden over hoeveel ze verdient, maar zegt dat de geestelijke een vergoeding van de klant neemt en haar dan de bruidsschat betaalt. Ze zegt dat de duur van haar contracten varieerde van een paar uur tot enkele weken.
“Als de sjeik [geestelijke] belt en zegt: ‘Ik heb iemand gevonden die geschikt is voor jou’, kan ik geen nee zeggen.
Rusul heeft inmiddels met tientallen mannen geslapen – zo veel dat ze de tel kwijt is geraakt – in de loop van deze mutaahuwelijken.
Ze zegt dat de geestelijke haar van anticonceptie-injecties voorziet om ervoor te zorgen dat ze niet zwanger wordt.
“Dit is iets dat zeer wijdverbreid is. Er zijn veel meisjes zoals ik”.

Kadhimiya is de locatie van één van de belangrijkste bedevaartsoorden van de sjiitische islam. Miljoenen mensen komen van over de hele wereld om de moskee te bezoeken ter herdenking van het martelaarschap van de dood van Moussa al-Kadhim, de zevende van de 12 sjiitische imams, in de 8e eeuw.

Verspreid tussen de drukke marktkramen rond het heiligdom zijn er tientallen kantoren waar paren gaan trouwen onder de islamitische wet, of Sharia, voordat ze voor een rechter verschijnen om een officiële huwelijksakte te verkrijgen. De meeste paren zijn op zoek naar permanente huwelijken. Maar sommigen zijn op zoek naar mutaa huwelijken.
Ondanks het onwettig zijn in Irak, vond het BBC dat de mutaa huwelijken in Kadhimiya wijd beschikbaar waren in Kadhimiya. Van de 10 geestelijken die door een BBC undercoververslaggever worden benaderd, zeiden acht dat zij hen uitvoerden. Van die acht, hadden wij verdere gesprekken met twee die overeenkwamen om hen voor meisjes zo jong zoals negen goed te keuren.

Het is onmogelijk om precies te kwantificeren hoe wijdverbreid de praktijk van het minderjarige mutaahuwelijk in Irak is.
Ghaith Tamimi, een voormalige senior sjiitische geestelijke uit Karbala, zei dat hij getuige was van duizenden mutaahuwelijken, maar geen enkele met kinderen. Hij erkende dat soennieten ook informele huwelijken aangaan, maar zei dat het feit dat de sjiitische geestelijken dichter bij de machthebbers staan, betekent dat ze ongestraft kunnen handelen.
De BBC besloot een onderzoek in te stellen nadat de betrokken leden van de gemeenschappen in Irak contact hadden opgenomen met de BBC.
In de huwelijkskantoren in Kadhimiya werkten geestelijken die door de undercoverreporter van de BBC werden benaderd, hun praktijk verder uit.
“Je kunt een half uur lang trouwen met een vrouw en zodra het voorbij is, kun je meteen met een andere vrouw trouwen”, zegt een van deze geestelijken, Sayyed Raad, die de eretitel van Sayyed gebruikt omdat hij beweert af te stammen van de Profeet Mohammed.
Hij zegt ook dat hij een “eerste klas” hotelsuite voor de verslaggever en zijn mutaabruid kan regelen, ondanks het feit dat het illegaal is voor een paar om een hotelkamer in Irak te huren, tenzij ze getrouwd zijn onder het burgerlijk recht.
Sommige geestelijken lijken ook onbezorgd dat de bruid in kwestie zeer jong is.
De wettelijke leeftijd voor het huwelijk in Irak is 18 jaar, hoewel rechters in “dringende” gevallen meisjes vanaf 15 jaar mogen toestaan om te trouwen. De sharia zegt dat meisjes mogen trouwen als ze door de puberteit heen zijn.
De geestelijken zijn door de Sharia verplicht om toestemming van de ouders te krijgen als het meisje minderjarig is. Maar Sayyed Raad is gelukkig om te officialiseren en zelfs wanneer onze verslaggever beweert dat het meisje in kwestie een 13 jarige maagd is.
In plaats daarvan raadt hij alleen maar af om de maagdelijkheid van het meisje te nemen. Hij stelt anale seks als alternatief voor. En hij is blij dat hij de ceremonie telefonisch kan uitvoeren, zonder dat het meisje zelfs maar aanwezig is.
Hij rekent onze undercover verslaggever $200 voor de minutenlange ceremonie. Hij stemt er zelfs mee in om onze verslaggever een ander meisje aan te schaffen voor een later tijdstip.
“Ik kan een foto van haar maken en je haar foto opsturen. Dan ben je het met haar eens. Dan als je terugkomt, is ze van jou.”
Sayyed Raad brengt een andere jonge vrouw mee die beschikbaar is voor het Mutaa-huwelijk om onze undercoverreporter te ontmoeten. De geestelijke zegt dat ze beschikbaar is om de nacht met hem door te brengen voor 300 dollar. Wanneer de verslaggever zegt dat hij niet door wil gaan met het mutaahuwelijk, biedt Sayyed Raad dan aan haar te gebruiken om de verslaggever een jongere bruid te vinden.
“Misschien kan ze een meisje voor mij vinden dat 14, 15, 16 jaar oud is. Ik ga met haar mee om het meisje te controleren en als ze jong is, breng ik haar naar jou toe.
In Karbala, een sjiitische heilige stad 120 km ten zuiden van Bagdad, vraagt de BBC aan sjeik Emad Alassady, de hoogste geestelijke in het Sharia-huwelijkskantoor van de stad in de Karbala-moskee, of hij de praktijk van het mutaahuwelijk goedkeurt. Hij zegt hoewel toegestaan in Sharia hij nooit zou officialiseren.
“De beklaagde zou tot gevangenis worden veroordeeld, zelfs als hij een geestelijke was” zegt hij. Maar in de straten rond het heiligdom, geven sommige geestelijken zeer verschillend advies. De geestelijke Sayyed Mustafa Salawi zegt hij gelukkig zou zijn om een mutaahuwelijk tussen de verslaggever en een meisje te voltrekken waarvan de verslaggever beweert dat ze 12 jaar oud is. Hij is niet bezorgd dat de bruid te jong is.
“Meer dan negen jaar oud, er is geen enkel probleem. Volgens de Sharia is er geen probleem…. Doe wat je wilt”.
En als hij een paar dagen later opnieuw contact opneemt, om te weten te komen of hij een andere bruid kan leveren, is hij blij dat hij een keuze aan vrouwen kan bieden.
“Ze zullen geen foto’s sturen, maar als je ze in het echt ziet, zijn het goede meisjes, mooie meisjes. Als je haar niet aardig vindt, is er een tweede en een derde enzovoort.”

De BBC benaderde later de geestelijken die het undercover had gefilmd om hun reactie te vragen. Sayyed Raad ontkende dat hij mutaahuwelijken had voltrokken. uitgevoerd. De anderen reageerden niet.
Sayyed Raad had gezegd dat hij een volgeling was van Grand Ayatollah Ali Sistani, de invloedrijkste sjiitische geestelijke van Irak.
Het BBC benaderde het bureau van Ayatollah Sistani in de heilige stad van Najaf met het bewijsmateriaal van de verslaggever, en vroeg hem om zijn standpunt over mutaa huwelijken te verduidelijken.
“Als deze praktijken gebeuren op de manier zoals u dat zegt, dan veroordelen we ze zonder voorbehoud”, zegt zijn kantoor in een verklaring. “Een tijdelijk huwelijk is niet toegestaan als instrument om seks te verkopen op een manier die de waardigheid en de menselijkheid van vrouwen in diskrediet brengt.
“Een hoedster van een meisje mag haar huwelijk niet toestaan zonder haar toestemming…. en ze wordt niet verondersteld te trouwen als het tegen de wet is, wat haar problemen zou kunnen opleveren”.
Net als sommige andere sjiitische leiders in Irak heeft de 89-jarige Ayatollah Sistani in het verleden – in een boek dat 25 jaar geleden The Path of the Righteous (Het pad van de Rechtvaardigen) werd gepubliceerd – geschreven dat als een kind jonger dan negen jaar in het huwelijk of in een tijdelijk huwelijk werd beloofd, seksuele aanrakingen godsdienstig waren toegestaan.
In de verklaring aan de BBC, zei het kantoor van de ayatollah: “De tijden waren veranderd en het was uit zijn huidige boeken gewist”.
Ali, een professionele man, veertiger, is een van degenen die geestelijken gebruikt om hem vrouwen en meisjes voor mutaahuwelijken te vinden. “

Ali, een professionele man, een veertiger, is een van degenen die geestelijken gebruikt om vrouwen en meisjes voor mutaahuwelijken te vinden. “Het telt niet als een zonde. Het is beschikbaar en het is goedkoop en het is prima om het te doen,” zegt hij.
“Veel geestelijken doen het, maar ik gebruik er maar twee omdat ze me alle meisjes geven die ik nodig heb”, zegt hij.
“De geestelijke heeft een fotoalbum, soms zitten er meerdere meisjes in zijn kantoor. Als je een van hen leuk vindt, kun je haar nemen. Als je dat niet doet, is je tweede keuze het fotoalbum.”
Ali zegt dat hij persoonlijk de voorkeur geeft aan meisjes die 16 jaar en ouder zijn omdat ze meer ervaring en meer betaalbaar zijn dan de jongere meisjes. De 12-jarigen, zegt hij, zijn “vers” en dus duurder. De geestelijken verdienen aan hen maar liefst 800 dollar per contract.
Rusul is het ermee eens dat het de maagden zijn die gevraagd zijn.
“Er zijn geestelijken die op zoek zijn naar jonge maagdelijke meisjes omdat veel klanten ze willen, ze zijn meer gewenst, en mensen betalen meer voor hen. Dit gebeurt met veel meisjes – niet slechts een paar.”.
Ze zegt dat 20 jaar de hoogste leeftijd is voor meisjes die voor de geestelijken werken.

Het verlies van je maagdelijkheid buiten het huwelijk brengt een aanzienlijk risico met zich mee in het land, omdat het door sommige Irakezen wordt gezien als een smet op de familie-eer.
Mona was nog maar 14 jaar oud toen ze werd overgehaald tot een mutaahuwelijk met een oudere man die haar van school naar huis volgde.
Nu 17, Mona staat onder druk van haar familie om te trouwen en is doodsbang dat haar toekomstige echtgenoot er achter zal komen dat ze niet langer een maagd is. Ze zegt dat haar oom haar neef vermoord heeft omdat ze een vriendje had. Ze zegt dat ze zelfmoord overweegt.
“Ik heb geen uitweg. Als ik me nog meer onder druk gezet voel, zal ik het doen,” zegt ze. Sinds de BBC met Mona sprak, is ze van huis weggelopen.
Maar het zijn niet alleen meisjes die kwetsbaar zijn voor het potentieel uitbuitende instrument van mutaahuwelijken.
Rana, een twintigster, werd verlaten door haar echtgenoot nadat zij vijf jaar geleden naar Bagdad wegliep geleden, nadat militanten van de Soennitische Islamitische Staat [ISIS] haar geboortestad innamen.
“Voor ons, is een geestelijke iets heel bijzonders, maar dan ontdek je dat deze kerel die een tulband draagt een bedrieger is”.
Rana
Toen ze iemand anders ontmoette was ze blij met zijn voorstel. Ze had aangenomen dat het een permanente vereniging zou zijn. Ze heeft de moeite niet genomen om het contract te lezen omdat ze haar man vertrouwde. Zelfs als ze dat wel had gedaan, had ze het feit kunnen missen dat het een mutaahuwelijk was, want het contract is hetzelfde als een gewoon Sharia-huwelijkscontract – de geestelijke schrijft gewoon “mutaa” tussen haakjes, een detail dat gemakkelijk te missen is.
“We hadden drie van de gelukkigste dagen van mijn leven – eten bestellen. Hij koesterde me. Als je gebroken bent, en iemand komt en geeft je hoop, dan is het heel kostbaar.” Maar toen nam haar man haar mee uit winkelen, en zonder waarschuwing verdween hij.
Toen haar familie ontdekte dat haar huwelijk slechts tijdelijk was geweest, werd ze afgewezen. Hoewel mutaahuwelijken worden gesanctioneerd door sjiitische geestelijken, wordt het door veel sectoren van de Iraakse samenleving, zowel sjiieten als soennieten, gezien als schandalig – in wezen prostitutie -.

“Als je trouwt, voel je je veilig, je bent gelukkig. Hij is je man, je gelooft dat je een toekomst hebt, maar het bleek dat het allemaal een leugen was. Voor ons is een geestelijke iets heel bijzonders, maar dan ontdek je dat deze man met een tulband een valsspeler is.
Sommige geestelijken verdedigen het Mutaa-huwelijk als een manier voor weduwen en gescheiden vrouwen om een inkomen te verwerven, omdat de vrouw een bruidsschat krijgt. Ze zeggen ook dat vrouwen seksuele verlangens hebben en een religieus goedgekeurde manier willen om met mannen te slapen.
Rusul zegt dat dit een verkeerd idee is.
“Misschien verlangen sommigen hier wel naar, maar ik denk niet dat veel mensen die weg zouden willen inslaan als ze financieel zeker zijn. Waarom zou een tiener dit willen doen?”
Ayatollah Sistani’s kantoor vertelde de BBC dat de mishandelingen die we hebben meegemaakt er zijn omdat de autoriteiten de wet niet handhaven.
Een Iraakse regeringswoordvoerder vertelde het bedrijf dat het moeilijk is voor de autoriteiten om te handelen “als vrouwen niet naar de politie gaan met hun klachten tegen geestelijken”.
Maar voor meisjes zoals Mona, die niet willen dat hun familie weet heeft van hun mutaahuwelijken, lijkt het onmogelijk om naar de politie te gaan.
Er zijn geen statistieken over het aantal mutaahuwelijken dat wordt uitgevoerd, maar anekdotisch bewijs suggereert dat ze vaker voorkomen in de nasleep van de door de VS geleide invasie in Irak in 2003.
De invasie heeft Saddam Hoesseins nominaal seculiere regering omvergeworpen en een einde gemaakt aan de politieke en economische dominantie van de soennitische minderheid van Irak en de vervolging van de sjiitische meerderheid van het land. Sindsdien hebben de Iraakse sjiieten gezocht naar herstel en een einde gemaakt aan het gebrek aan machtsevenwicht. De sjiitische religieuze instelling van het land heeft nu een enorme invloed.
Hoewel het niet mogelijk is om alle details van het verhaal van Rusul te verifiëren, hebben de bronnen bevestigd dat vele elementen van haar verklaring gelijkaardig zijn aan die van andere meisjes die op deze manier door geestelijken zijn geëxploiteerd. Andere meisjes, bijvoorbeeld, hebben gesproken over het krijgen van anticonceptie-injecties.
Rusul betreurt de dag dat ze deze weg ooit onbewust is ingeslagen.
“Op het moment dat een meisje dit begint te doen, is haar leven geruïneerd.

Over marc vermeersch

Sedert 2002 werk ik aan een "geschiedenis van de mens". In 2008 verschenen twee boeken over jagers en verzamelaars. in 2012 verscheen het boek van mijn doctoraat. Boek 3 over het ontstaan van landbouw en veeteelt in Zuidwest-Azië verscheen in oktober 2014. De volgende jaren werk ik aan Boek 4 over landbouw en veeteelt in China, Amerika en Nieuw-Guinea.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s