Man en vrouw ongelijk in de islam

De positie van de vrouw in de islam

Man en vrouw zijn niet gelijk in de islam. Vraag dat maar aan Erdogan en zijn gehoofddoekte vrouw. Ataturk had het dragen van een hoofddoek afgeschaft. Erdogan voerde dat terug in. Vrouwen in de civiele maatschappij volgden niet.

Om na te gaan wat een symbool als de hoofddoek in een maatschappij betekent moet men in deze nagaan wat de positie van de vrouw is binnen de islam.

Etienne Vermeersch over de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen in de islam.

“In het interview met Fikry El Azzouzi lees ik tot mijn verbazing: “In de islam zijn mannen en vrouwen gelijkwaardig” en “in de koran staat duidelijk dat iedereen gelijk is”. Dat is in strijd met de waarheid.

1. Een manifest bewijs van het feit dat er volgens de koran een principiële ongelijkheid bestaat tussen mensen, vinden we in de toepassing van de ‘lex talionis’ (oog voor oog, tand voor tand). Soera 2: 178: “Jullie die geloven, aan jullie is voorgeschreven te vergelden bij doodslag: een vrije voor een vrije, een slaaf voor een slaaf, een vrouw voor een vrouw”.

2. Het basisprincipe wordt ook uitgedrukt in S. 4: 34: “De mannen zijn zaakwaarnemers voor de vrouwen, omdat God de een boven de ander heeft bevoorrecht…”

3. Uit het scheppingsverhaal (S.4:1) blijkt dat de vrouw uit de man genomen is voor hem “opdat hij bij haar rust zou vinden” (S. 39: 6).

4. Een vrouw mag alleen seksuele betrekkingen hebben met haar echtgenoot (wanneer hij dat wenst); de man mag betrekkingen hebben met een onbeperkt aantal vrouwen: vier echtgenoten en zoveel slavinnen als hij zich kan veroorloven (S. 23: 1-6 ; S. 70: 28-30; 6 4:3). Dat is tevens een gruwelijk onrecht tegenover miljoenen slavinnen, die zich natuurlijk niet konden verzetten tegen verkrachtingen door hun meesters.

5. De man kan zijn echtgenote verstoten, het omgekeerde is niet mogelijk (S. 2: 227).

6. De negen echte beschrijvingen van het paradijs hebben alle betrekking op de beloning van mannen: zij krijgen de beschikking over de hoeri’s, maagden met de grote ogen en de blijvende jeugd. (Zie S. 37: 49-49; 38: 50-52; 44: 51-54; 52: 17-27; 55: 46-78; 56: 22-38; 78: 31-34.) Die hoeri’s zijn niet hun eigen vroegere echtgenoten. In de christelijke hemel wenst men zijn geliefden terug te zien: echtgenoten, ouders, kinderen. Hier gaat het om ‘maagden’ als louter lustobjecten.

7. Vrouwen zijn blijkbaar minder betrouwbaar als getuigen (S 2: 282).

8. Ook op het vlak van de erfenissen wordt de vrouw achtergesteld. S 4: 11: “…voor een mannelijk (kind) evenveel als voor twee vrouwelijke.” (M.V. Vrouwen krijgen maar de felft bij een erfenis van wat mannen krijgen, m.a.w. zusters krijgen maar half zo veel als broers.)

9. Het overwicht van de man komt op de meest markante wijze tot uiting in het feit dat de echtgenote hem onderdanig moet zijn en dat hij wordt aangespoord haar te slaan in geval van ongehoorzaamheid. S 4: 34: “De deugdzame vrouwen zijn dus onderdanig… Maar zij van wie jullie de ongezeglijkheid vrezen, vermaant haar, laat haar alleen in haar rustplaatsen en slaat haar…”. Uit schaamte poogt men in het Westen recent aan deze tekst andere betekenissen toe te kennen. Dat is echter in strijd met de hele Arabische traditie.

10. Misschien het meest noodlottige anti-vrouw vers is S. 33:50: na een overwinning worden de vrouwen in slavernij gebracht en verdeeld onder de krijgers. Die vrouwen werden ter plekke verkracht. Door deze praktijk werd in de islamwereld de slavernij op massale wijze uitgebreid. De moslimgeleerde Malek Chebel schat het aantal van de door de islam in slavernij gebrachte mensen op ca. 21 miljoen (men schat op 12 miljoen het aantal zwarte slaven dat door christenen naar Amerika werd gesleept). Wie hierna nog enige vorm van egalitarisme in de islam kan bespeuren, moet werkelijk door intellectuele blindheid geslagen zijn.”[1]

Besluit

In de islam is de vrouw de mindere van de man, zij heeft op veel punten geen gelijke rechten, zij is benadeeld. Naast de lijst hierboven is er vaak ook ongelijkheid in de voogdij over kinderen bij een echtscheiding. Binnen de islam zijn de regels verschillend maar het komt er vaak op neer dat de voogdij over de kinderen alleen aan de man gegeven wordt.
Een echtscheiding is zeer gemakkelijk voor de man (hij moet maar drie keer zeggen dat hij zijn vrouw verstoot) en onmogelijk voor de vrouw.

Hierboven hebben we het over wat de positie van de vrouw is in de islam. Veel islamitische landen passen deze regels niet volledig toe of passen een deel van de regels toe.

Voor we verder gaan met de analyse van de betekenis van de hoofddoek was het noodzakelijk om eerste vast te stellen dat man en vrouw in de islam zeer ongelijk zijn.


[1] Etienne Vermeersch, Gelijkheid van man en vrouw in de Koran? In strijd met de waarheid! (demorgen.be)
Arcering door M.V.

Over marc vermeersch

Sedert 2002 werk ik aan een "geschiedenis van de mens". In 2008 verschenen twee boeken over jagers en verzamelaars. in 2012 verscheen het boek van mijn doctoraat. Boek 3 over het ontstaan van landbouw en veeteelt in Zuidwest-Azië verscheen in oktober 2014. De volgende jaren werk ik aan Boek 4 over landbouw en veeteelt in China, Amerika en Nieuw-Guinea.
Dit bericht werd geplaatst in Hoofddoek, islam, vrouw, positie van de - en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Man en vrouw ongelijk in de islam

  1. lucien.dereu@telenet.be zegt:

    Dag Marc. Heel interessant duidelijk en leerrijk artikel. Mvg, Lucien

Plaats een reactie